Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Camino

Recyklovani

Pokud vim, tak ve Svycarsku to funguje dobre uz 20 let!!! V Kanada taktez, mame modre boxy, ktere mesto kazdych 14 dni vyprazdni, davaji se tam papiry, ciste plechovky, sklo, plast, cardboard i kov. Nikdy nejsou plne, protoze bezdomovci je vyhledavaji! Platime deposit na kazdou lahev z plastu, kartony od dzusu a vina (ted se prodava i francouzske v kartonech), plechovky od vsech napoju, takze jsou i mesta cista. Nikde se nic nevali, bezdomovci ovsem odcizuji voziky z velkoobchodu.

0/0
8.9.2010 0:04

Ježikača

asi jsem dnes tupější.

ale co? chcete menší pytlíky, nebo se vám celá ta iniciativa zdá divná? tak nějak mi chybí závěr.

0/0
7.9.2010 18:59

gaDzin

Re: asi jsem dnes tupější.

Asi jsem taky tupejsi. Ja se spolubydlicim pouzival 60 litrovy pytle neb jsme casto popijeli mineralky. K naplneni stacilo cca 14 dnu. Ale k clanku, kdyz jsou pani ty pytle velke, muze si za korun koupit ty sedesatilitrovy. Tyhle 120 si nechat na neco jineho, me se osvedcili pri stehovani. Maji jen jednu nevyhodu, kdyz pak mate hromadu pytlu tak nevite co v kterem je :)

0/0
9.9.2010 11:44

agent_A54

No jo

ale ony např. ty kontejnery na plast nejsou ideální... Kde kdo tam hodí nesešlapané plast láhve atd. Kontejenr je pak plný, ale Váha plastů malá... To samé s papírem... Proč ty kontejnery nejsou udělány jinak, a není v nich zabudován třeba nějaký lis, či drtič, kterým by se dalo zmenšit do minimálního prostoru co, co se do těch kontejnerů dává? Co se týče znečisštění třeba těch plastů. To je jistě také řešitelné. Tam kam se to sváží, tam by si měli s tím umět poradit různými separacemi atd. Myslím, že by se dalo leccos asi udělat i s klasickým netříděným odpadem ze "směsných kontejnerů".  Vozit to věčně na skládky není jistě řešením...

0/0
7.9.2010 14:26

Eva_Pallotto

Re: No jo

lis je supr nápadR^, taky jsem nad tím mnohokrát dumala, proč ho tam prostě nedaj.

Mám malou sílu, lahev od 2l coly v tom tvrdším plastu prostě rukou nezmáčknu, botkou max prohnu... pákový lis už dávno existuje, někdo ho má i doma, ale na té popelnici by prostě byl nejúčelnější....

0/0
7.9.2010 20:35

plavuň

V naší vísce

kdesi ve východních Čechách funguje tenhle systém už pár let a je báječný. Při platbě za svoz popelnic, 1x ročně, nafasuje každá rodina, podle počtu členů, barevné plastové pytle. Na plasty, na papír, na tetrapacky. Sváží se 1x měsíčne, stačí pytle vystrčit ráno na chodník. Tím starost končí. Je to pohodlné a ochota třídit je myslím vysoká.

Uznávám však, že situace v malých bytovkách nebude tak idylická, taky by se mně nechtělo bydlet měsíc se třemi pytli.

0/0
7.9.2010 13:35

Gaspard

Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

pronajala část bytu o rzloze jedné standardní popelnice. Gratuluji!

0/0
7.9.2010 12:24

Amálka

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Zajímavý názor. Mohu se zeptat, jak jste  k němu dospěl?

0/0
7.9.2010 12:27

.MichaL

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

z čehož plyne, že paní Lankašová je neuvěřitelně hloupá. Kdyžto Vy jste naopak chitrý, protože svůj směsný odpad cpete do kontejnerů na plast a máte to zadarmo! Nakonec, někdo těch 75% tříděných plastů musí znehodnocovat, že:)

0/0
7.9.2010 12:28

Gaspard

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Jsem natolik chYtrý, abych věděl, že po h,ch,k,r,d,t,n se vždy píše y.

0/0
7.9.2010 12:36

.MichaL

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Bože, Ty to vidíš, on se na to vážně chitil....

0/0
7.9.2010 12:38

Amálka

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Obávám se, že co se týče pravopisu, nemáte pravdu.

U slov cizího původu (např. kino, hiphop), může být po těchto souhláskách  měkké I.

0/0
7.9.2010 12:41

Gaspard

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Čeština pro žáky 3. tříd ZŠ. Slovo chytrý není cizí slovo! Možná tak pro Michala L(akatoše).

0/0
7.9.2010 12:43

Amálka

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Souhlas :-)

Nedále však nesouhlas, že se "vždy" píše y.

Zajímavý posun od plastových odpadů po lingvistickou debatu....

0/0
7.9.2010 12:47

.MichaL

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Jeden by neřekl, jak se taková laciná provokace ujme:)

0/0
7.9.2010 13:01

Amálka

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Moc Vám děkuji za příjemnou debatu i provokaci :-)

0/0
7.9.2010 13:04

Gaspard

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

P.S. Podobný nápad dostali zelení politici před pár lety v Německu. Občané si museli kupovat recyklační pytle místo popelnic (3 - 5 pytlů na domácnost, cena pytle několik euro), které se podle typu odpadu vyvážely jednou za týden až za měsíc. Každá domácnost tak musel vyčlenit doma místo pro až 5 zapáchajících pytlů o rozloze podobné normální popelnici. Zelení se pak hrozně divili, že v Německu během dvou let klesla ochota lidí recyklovat až o 60% a v našem příhraničí se hrozně divili, proč nám sem ti němci pořát jezdí odhazovat odpad kolem cest.

0/0
7.9.2010 12:33

Amálka

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

O německém experimentu nevím. Liberecký projekt je dobrovolný a běží od května, čas ukáže, zda bude či nebude úspěšný. Každopádně jsem ráda, že jako občanka tuto možnost mám.

0/0
7.9.2010 12:39

Gaspard

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Já, jako občan jsem úplně nadšen! Zvláště, když nevím, kolik mě celá taškařice s 350 plastovými pytli stála coby daňového poplatníka.

0/0
7.9.2010 12:45

.MichaL

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Víte, Gasparde, oni jsou i lidé, kteří cítí elementární zodpovědnost za stopu, kterou za sebou zanechávají, a rozumné nakládání s odpady považují za přirozené. Nemusí to být ani zelení maniaci. Pak jsou tu samozřejmě lidé, kteří mají dojem, že jejich problém jejich odpady je vyřešen vyhozením pytle za dveře. Vzhledem k tomu, že z celého textu Vás nejvíc irituje, že někdo něco udělal dobrovolně a zadarmo, není složité přijít na to, kam se spíš přikláníte:) Váš německý případ je samozřejmě mimo mísu, společného s Libercem má snad jen ten pytel.

0/0
7.9.2010 12:46

Gaspard

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Víte Michale, já se spíš obávám následujícího scénáře. Po zkušebním období radnice vyhlásí: Recyklace plastového odpadu do pytlů byla úspěšná na 83% (350 ze 420) což je světový unikát a proto se radnice rozhodla, že systém zavede plošně! A tím bude konec dobrovolnosti a všichni obyvatelé Liberce budou doma skladovat pytle na odpadky o velikosti popelnice, které se nikam nevejdou, po čase začnou zapáchat a rodiny s malými dětmi si s nimi užijí spoustu legrace!

0/0
7.9.2010 13:34

.MichaL

Re: Takže jste na 3 měsíce městu bezplatně

Pokud to udělá, dopadne to jako v tom Německu. Vlastně hůř, protože Němci jsou chronicky disciplinovaní (ve srovnání s námi:) Cokoli, co souvisí s odpady a znamená udělat o jediný krok navíc, musí být přísně dobrovolné, jinak z toho kouká občanská válka. Takoví prostě jsme:) Další moje úvaha o racionalitě toho systému viz nižší vlákno. Vy prostě vidíte v sýru jen díry, já oceňuju že se někdo snaží hledat funkčnější modely.

0/0
7.9.2010 14:05

Amálka

Souhlasím s Vámi.

Byla jsem překvapená, kolik zbytečného obalového materiálu bylo na některých produktech.

0/0
7.9.2010 12:21

Hellmoon

:-)

Je to od radních dobrej nápad, ale tenhle krok by spíš měli udělat prodejci plastového odpadu R^

0/0
7.9.2010 12:07

.MichaL

Re: :-)

Na tom něco je, předpokládám že vypucované a vytříděné plasty z pytlů budou mít nesrovnatelně větší hodnotu než ten mišmaš z venkovních kontejnerů, takže by to možná sneslo i nějakou drobnou finanční motivaci - nakonec, papír se taky vykupuje..

0/0
7.9.2010 12:33

Gaspard

Re: :-)

Výborně, takže po domácku smíchané plasty typu PE, PVC, PP, PS jsou pro vás nějak hodnotné, že by si zasloužily peněžní motivaci? To je, jako by jste smíchal kov a sklo, protože jsou to oboje minerální látky. Vy odborníku zelenej!

0/0
7.9.2010 12:41

.MichaL

Re: :-)

hmm... hmm... tak čím to je, že sběr do venkovních kontejnerů je propadák a tohle se osvědčuje?

0/0
7.9.2010 12:49

Gaspard

Re: :-)

Kdo tvrdí, že sběr plastů do venkovních kontejnerů je propadák? Zjistěte si alespoň elementární čísla a přestaňte věřit všemu, co vám na jointovém dýchánku tvrdí váš zelený guru.

0/0
7.9.2010 13:02

Amálka

Re: :-)

Gasparde, bylo by možné za Vaši stranu debatovat bez osobních útoků?

0/0
7.9.2010 13:08

Gaspard

Re: :-)

Jistě, na Vás jsem nijak osobně neútočil.;-)

0/0
7.9.2010 13:11

.MichaL

Re: :-)

K tomuto kroku se město rozhodlo po ukončení nádobového sběru v roce 2009. „Popelnice na směsný plast se bohužel neosvědčily, protože

znečištění odpadu činilo až 75 %, proto nyní separujeme pouze kartonové

obaly, a občanům, kteří chtějí třídit směsné plasty je nabídnuta alternativa v podobě plastových pytlů. Odevzdaný odpad vykazuje minimální znečištění, proto budeme v systému sběru směsných plastů do pytlů pokračovat,“ uvedl Bc. Martin Korych, tiskový mluvčí magistrátu.

Předpokládám, že k tomu, aby ukončili sběr směsných plastů a přešli jen na sběr PE lahví, zřejmě byl nějaký ekonomický, nikoli zeleně-fundamentalistický důvod, ale radši se svého zeleného guru přeptám, když už mi to nechcete objasnit Vy:)

0/0
7.9.2010 13:09

Gaspard

Re: :-)

A co na to jiné zdroje?

http://www.nazeleno.cz/trideni-odpadu.dic

Problém s kontaminací plastových recyklátů tkví hlavně v tom, že lidé do žlutých kontejnerů, kam patří PET hází (mnohdy v dobré víře) i jiné typy plastů. Např. plastové uzávěry od PET lahví. Předpokládám, že stejných chyb se dopouští i lidé recyklující do pytlů. Nicméně, moderní recyklační linky na plastový odpad si s takovou kontaminací umí poradit. Takže vyjádření mluvčího je buď účelové nebo lidé na radnici problému nerozumí.

0/0
7.9.2010 13:27

.MichaL

Re: :-)

No vidíte, Váš odkaz vlastně odpovídá na problém rentability celé té legrace:

1. V Liberci je spalovna komunálního odpadu; 2. ve Vašem odkazu se píše (souhlasím s tím) že část je mechanicky zpracována a zbytek jde na energetické využití (spalovna); 3. Ony ty moderní recyklační linky jsou často složeny z nádeníků u pásu, kteří to přebírají ručně (viz A.S.A. Praha); 4. A teď použijme syntézu - pokud město má spalovnu a většina plastů v té spalovně stejně skončí, tak je ekonomicky nevýhodné plasty separovat a pak dohromady pálit. Evidentně je lepší separovat pouze "čistou surovinu" - PE lahve.; 5. No a pro lidi, které to neuspokojuje a chtěli by třídit důsledněji, jsou tu plastové pytle za deset korun, to snad daňový poplatník unese. Fígl je v tom, že kdo je natolik uvědomělý že si jde pro pytel, tak bude nesrovnatelně pečlivější v tom, co do něj dává. Podle mě to do sebe celkem zapadá.

0/0
7.9.2010 13:51

Gaspard

Re: :-)

Syntéza se poněkud zadrhla. 1. Podívejte se ještě jednou na obrázek s láskou a uvědoměle naplněného pytle v seznamu článků. Připadá vám snad, že je napněn pouze PE odpadem? Mě tedy ne. Takže kontaminace bude asi tak stejná jako bez uvědomění tříděné odpady do kontejnerů. Takže stejně skončí ve spalovně. Proč by měl daňový poplatník unést nějaké potištěné žluté pytle pro takové uvědomělé třídiče, když si je třídiči mohou pořídit v kdejaké drogerii nepotištěné?

0/0
7.9.2010 14:10

.MichaL

Re: :-)

1. Předpokládám, že kontaminací zdaleka není myšleno jen smíchání různých typů plastů. (Stačí nakouknout do kontejneru před Vaším domem a zjistíte, že Vaši sousedi nechápou rozdíl mezi tetrapakem, plastem, papírem a směsným odpadem z koše) Abych to mohl říci s jistotou, musel bych znát podrobnosti technologie, kterými disponují firmy zpracující odpad na Liberecku. Vy je znáte, že tvrdíte, že ty plasty s láskou tříděné jsou pro zpracovatele stejně hodnotné jako mix z venkovních kontejnerů? 2. Nojo, v zásadě by stačily pytle z drogerie. Ale na "speciálních" pytlích se dá lépe vyhodnotit účinnost a nabalit na to třeba nějaký motivační program. I když tomu druhému tedy moc nevěřím ani já:)) Každopádně, přes to všechno myslím, že ty pytle rozhodně magistrát nezruinují. Pokud se prokáže, že jeden pytel stál 200,- tak změním názor:)

Moje teorie aspoň dává nějaký smysl, Vaše teorie směřuje jen k tomu, že je to celé komplot sloužící výhradně k šikaně daňového poplatníka.

0/0
7.9.2010 14:25

plavuň

Re: :-)

Ve zpracovatelské fabrice se na pase vytřídí, co do plastů nepatří:  případný papír (dává se dál do sběru),  přimíchané tetrapacky ( přesouvajíí se dalším zpracovatelům), roztřídí se plasty podle druhů - zvlášť PVC, zvlášť PET lahve ( něco se použije jako surovina, ostatní se posouvá výrobcům- třeba flísů). Plasty ještě projedou pod magnety, aby se odchytaly případné kovové části.

Pomele se to, roztaví se to, vlisuje se to do forem. Výrobky uvidíte, máte-li ovšem zájem, na www.recyklace.cz . Mám za to, že třídění odpadu NENÍ blbost.

0/0
7.9.2010 15:04

.MichaL

Re: :-)

Souhlas, co se týče smysluplnosti třídění. Bohužel, zrovna u plastů je největší problém udělat to jakž-takž rentabilně. Proto se taky s plasty vymýšlejí různá kouzla a systémy sběru, zatímco papír a sklo fungují v pohodě a tichosti.

0/0
7.9.2010 15:31

.MichaL

Re: :-)

Aby bylo úplně jasno... Stávající systém v Liberci je takový, že žluté kontejnery jsou jen na PE lahve, takže z venkovních kontejnerů by teoreticky opravdu měla lézt mnohem hodnotnější surovina. No a z pytlů sice leze směs, ale aspoň jsou to "jen" plasty. Je jich ale mnohem míň a jsou mnohem lépe připravené, takže si umím představit že jsou rentabilnější třeba i při ručním dotřiďování; upřímně, neznám technické detaily, o kolik je to v tomhle konkrétním případě výhodnější pro zpracovatele odpadu, takže pokud Vy ano, nechám se poučit. Bez ironie.

To jen k upřesnění mojí syntézy:)

0/0
7.9.2010 14:57

konca

Re: :-)

Mohl byste mi prosím říct, kde jste našel informaci, že se do žlutých kontejnerů na plasty mají dávat pouze PET lahve? rád bych se o tom něco dozvěděl? děkuji

0/0
9.9.2010 11:58

konca

Re: :-)

můžete mi prosím říct, kde jste našel informaci, že do žlutých kontejnerů na plasty se smí házet pouze PET lahve? rád bych se o tom něco dozvěděl. děkuji

0/0
9.9.2010 12:00

plavuň

Re: :-)

Pro člověka, co mu není buřt, že se mu někde za barákem vrší skládka až do nebe je motivací vědomí, že tříděním brzdí zaneřáďování krajiny.

Vytříděné pytle s plasty prodá Liberec jako surovinu do recyklačního závodu (předpokládám) a výtěžek  poslouží na platbu dopravci, provoz sběrného dvora a tak.

0/0
7.9.2010 13:24

Gaspard

Re: :-)

"Pro člověka, co mu není buřt, že se mu někde za barákem vrší skládka až do nebe" si na 3 měsíce vytvoří takovou malou skládku u sebe doma. Ooops.

0/0
7.9.2010 13:36





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.